„Powassan-Virus“ – Versionsunterschied

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Powassan-Virus
Systematik
Klassifikation: Viren
Ordnung: nicht klassifiziert
Familie: Flaviviridae
Gattung: Flavivirus
Art: Powassan-Virus
Taxonomische Merkmale
Genom: (+)ssRNA linear
Baltimore: Gruppe 4
Symmetrie: ikosaedrisch
Hülle: vorhanden
Wissenschaftlicher Name
Flavivirus

Das Powassan-Virus ist ein Flavivirus, welches von Zecken übertragen wird. Es kommt in Nordamerika und im östlichen Sibirien vor. Der Name leitet sich von der Stadt Powassan in Ontario ab. Dort wurde das Virus erstmalig bei einem kleinen Jungen entdeckt, welcher daran gestorben ist. Das Powassan-Virus kann eine Enzephalitis hervorrufen. Bislang existiert keine Impfung und keine wirksame medikamentöse Therapie gegen das Virus (Stand 3.3.2019). Die Vermeidung von Zeckenbissen in den Endemiegebieten ist die beste Vorsorge.

Vorkommen

Das Virus kommt vor allem in Nordamerika vor.[1][2] Vorlage:As of Es ist in Nordamerika das einzige Flavivirus, welches von Zecken übertragen wird und beim Menschen pathogenen ist.[3]

Des weiteren wird das Powassan-Virus in den wärmeren Zonen Eurasien gefunden, wo es Teil des Zecken-Enzephalitis-Viruskomplexes ist.[4] Es kommt im Südosten Sibiriens in Primorsky Krai vor und wurde dort vermutlich vor 70 Jahren eingeschleppt. [5]

Evolution

Das Powassan-Virus ist ein RNA-Virus, welches in 2 separate Abstammungslinien aufgespalten ist. Linie 1 wird auch Prototyp-Linie genannt, Linie 2 die Hirschzecken-Virus-Linie (DTV, Deer-Tick-Virus).[4] Die Linie 2 hat die größere genetische Variabilität. Das ist ein Hinweis, das sie die ältere Linie ist, die sich durch natürliche Selektion gespalten hat.[4] Die Hirschzecken-Virus-Linie ist dem Powassan-Virus sehr ähnlich. Eine Sequenzanalyse zeigte eine Übereinstimmung der Nuklidsequenz in 84 % und der Aminosäuresequenz in 94 %.[4] Danach müssten sich die beiden Linien vor etwa 200 Jahren getrennt haben.[6] Obwohl die Linie 2 in Powassan-Virus-positiven Zeckenpopulationen dominiert, wurden Erkrankungen beider Linien sowohl in Nordamerika als auch in Sibirien nachgewiesen.[2][7] Da das Hüllprotein von Flaviviren stark konserviert ist, gibt es häufig immunologische Kreuzreaktionen verschiedener Arten. Das erschwert die immunologische Unterscheidbarkeit dieser Flaviviren immens. Sie gelten als serologisch nicht unterscheidbar.[1] Daher werden beide Viruslinien der gleichen Spezies zugeordnet.

Übertragung

Das Powassan-Virus kann beim Biss folgender Zeckenarten übertragen werden:[1]

Der Biss von Ixodes cookei ist relativ selten. Meistens wird dabei ein Hirsch-Zeckenvirus übertragen.[4] Ixodes scapularis Ist ein wichtiger Überträger des Hirschzecken-Virus und spielt eine bedeutende Rolle beim Powassan-Virus.[4] Auch für die Übertragung der Lyme-Borreliose ist Ixodes scapularis bedeutsam, weil es verschiedene Säugetierarten befällt und Menschen sofort beißt. [8] In Kanada und im nordöstlichen Teil der USA ist Ixodes cookei die vorherrschende Zeckenart, in Minnesota und Wisconsin dagegen Ixodes scapularis. [2] In Nordamerika wird das Powassan-Virus von drei verschiedenen Säugetierarten durch drei verschiedenen Zeckenarten auf den Menschen übertragen.[4] POWV may infect Ix. cookei and woodchucks, or it may infect Ix. marxi and squirrels, and it can cycle between Ix. scapularis and white-footed mice.[7]

Based on the time interval for other tick-borne diseases like Lyme disease and anaplasmosis, the time interval for transmission of POWV is expected to be less than 12 hours.[9] Once the POWV reaches humans it cannot be transmitted to a feeding tick, therefore humans are considered "dead-end" hosts.[7] Vorlage:As of, the fastest transmission time of DTV from a Ix. scapularis nymph to a mouse was no more than 15 minutes.[10]

Clinical

Powassan virus infection is rarely diagnosed as a cause of encephalitis; however, when it is, Powassan encephalitis is severe, and neurologic sequelae are common.[1] Powassan encephalitis has symptoms compatible with acute disseminated encephalomyelitis, oftentimes making it difficult to diagnose.[1] Powassan virus encephalitis is a challenge to diagnose because there are only a few laboratories that offer testing, the most effective being serologic testing.[11]

There are currently no medications or vaccines to treat or prevent the POWV. People affected by Powassan virus generally first show symptoms 1 to 3 weeks after infection.[2] The initial symptoms include fever, headache, nausea, occasional confusion, and weakness.[7] With severe Powassan illnesses the victims should be hospitalized, because the symptoms do worsen. If not treated, symptoms could extend to meningoencephalitis, which may include: seizures, aphasia, cranial nerve palsies, paresis and altered mental status.[2][7] Currently, the best ways to treat POWV illnesses include medications to reduce brain swelling, respiratory support and intravenous fluids.[7] About 10% of POWV encephalitis cases are fatal and half the survivors have permanent symptoms that affect their brain.[9] Powassan virus has been responsible for 49 deaths in the U.S. between 2000 and 2011.[8]Vorlage:Verify source

A rare case of a five-month-old Connecticut infant boy contracting Powassan virus infection was published in 2017. He survived with normal motor and verbal development on follow-up at the age of 10 months, but a head MRI showed severely abnormal brain conditions, including scarring (gliosis) and softening (encephalomalacia) in the thalamus and basal ganglia on both sides, and volume loss and early mineralization in the left basal ganglia.[12]

Prevention

When it comes to tick-borne disease, prevention is the most important thing. To prevent humans from being bitten by a tick, it is best to avoid tick habitats such as densely wooded areas and/or areas covered with tall grass. In addition, wearing light colored clothing that covers all parts of the skin (long sleeves, tall socks) would help locate ticks on the body and prevent them from being able to attach directly to the skin.[13] Self-checks should be done every time after playing outside. It can also be beneficial to have a friend or family member check over one's body and vice versa. To help prevent tick bites, clothing, footwear and outdoor gear may be pre-treated with repellent containing permethrin. For the prevention of animals being bitten by a tick, one should use a tick/insect repellent. Note that signs and symptoms may not arise for 7 to 21 days, so the pet must be monitored closely, especially if it has been outdoors in areas where ticks are more likely to dwell. In addition, a full body check to search for ticks that may be hitching a ride should be done.[14]

References

Vorlage:Reflist

Vorlage:Zoonotic viral diseases Vorlage:Taxonbar

  1. a b c d e Mark Hicar, Kathryn Edwards, Karen Bloch: Powassan Virus Infection Presenting as Acute Disseminated Encephalomyelitis In Tennessee. In: The Pediatric Infectious Disease Journal. 30. Jahrgang, Nr. 1, 2011, S. 86–88, doi:10.1097/INF.0b013e3181f2f492, PMID 20736878.
  2. a b c d e >Justin Birge, Steven Sonnesyn: Powassan Virus Encephalitis. In: Emerging Infectious Diseases. 18. Jahrgang, Nr. 10, Oktober 2012, S. 1669–1671, doi:10.3201/eid1810.120621, PMID 23017222, PMC 3471639 (freier Volltext) – (cdc.gov).
  3. Gerhard Dobler: Zoonotic tick-borne flaviviruses. In: Veterinary Microbiology. 140. Jahrgang, Nr. 3–4, 2010, S. 221–8, doi:10.1016/j.vetmic.2009.08.024, PMID 19765917.
  4. a b c d e f g Gregory D. Ebel, Doug E. Brackney, Ivy K. Brown, Robert A. Nofchissey, Kelly A. Fitzpatrick: Homogeneity of Powassan virus populations in naturally infected Ixodes scapularis. In: Virology. 402. Jahrgang, Nr. 2, 5. Juli 2010, S. 366–371, doi:10.1016/j.virol.2010.03.035, PMID 20434750, PMC 2875267 (freier Volltext).
  5. Subbotina EL, Loktev VB: Molecular evolution of the tick-borne encephalitis and Powassan viruses. In: Mol. Biol. 46. Jahrgang, Nr. 1, 2012, S. 75–84, doi:10.1134/S0026893311060148, PMID 22642104.
  6. KN. Pesko, F. Torres-Perez, BL. Hjelle, GD. Ebel: Molecular epidemiology of Powassan virus in North America. In: J Gen Virol. 91. Jahrgang, Pt 11, November 2010, S. 2698–705, doi:10.1099/vir.0.024232-0, PMID 20631087, PMC 3052558 (freier Volltext).
  7. a b c d e f Centers for Disease Control and Prevention. (2010). Powassan. Retrieved from https://www.cdc.gov/powassan/
  8. a b Justin Birge, Steven Sonnesyn: Powassan Virus Encephalitis, Minnesota, USA. In: Emerging Infectious Diseases. 18. Jahrgang, Nr. 10, 2012, S. 1669–71, doi:10.3201/eid1810.120621, PMID 23017222, PMC 3471639 (freier Volltext).
  9. a b Minnesota Department of Health. In: Powassan. MDH, abgerufen am 27. Oktober 2013.
  10. Ebel GD, Kramer LD: Short report: duration of tick attachment required for transmission of powassan virus by deer ticks. In: Am. J. Trop. Med. Hyg. 71. Jahrgang, Nr. 3, 2004, S. 268–71, PMID 15381804.
  11. Neitzel DF, Lynfield R, Smith K: Powassan virus encephalitis, Minnesota, USA. In: Emerging Infect. Dis. 19. Jahrgang, Nr. 4, 2013, S. 686, doi:10.3201/eid1904.121651, PMID 23750562, PMC 3647426 (freier Volltext).
  12. Tutolo JW, Staples JE, Sosa L, Bennett N: Notes from the Field: Powassan Virus Disease in an Infant — Connecticut, 2016. In: MMWR Morb. Mortal. Wkly. Rep. 66. Jahrgang, Nr. 15, 2017, S. 408–9, doi:10.15585/mmwr.mm6615a3, PMID 28426641, PMC 5687186 (freier Volltext) – (cdc.gov).
  13. Johnson DK, Staples JE, Sotir MJ, Warshauer DM, Davis JP: Tickborne Powassan virus infections among Wisconsin residents. In: WMJ. 109. Jahrgang, Nr. 2, 2010, S. 91–7, PMID 20443328 (researchgate.net [PDF]).
  14. Preventing Ticks on Your Pets. Division of Vector-Borne Diseases (DVBD), National Center for Emerging and Zoonotic Infectious Diseases (NCEZID), Center for Disease Control, 2015;.